Aan de slag? Vraag een demo aan »

Digitale geletterdheid Computational Thinking

Computational Thinking in het voortgezet onderwijs

Computational Thinking helpt leerlingen om problemen te analyseren, logische stappen te zetten en creatieve oplossingen te ontwikkelen. In deze leerlijn combineren ze programmeren met vaardigheden zoals algoritmes ontwerpen, werken met objecten en interaction design. Zo bouwen ze aan een denk- en doewerkplaats die in elk vakgebied van pas komt.

Computational Thinking

Wat is Computational Thinking?

Leerlingen leren om problemen op te delen in stappen, patronen te herkennen en oplossingsstrategieën te bedenken. Niet alleen in programmeercode, maar ook bij het ontwerpen van systemen of het analyseren van processen. Computational Thinking biedt handvatten om complexe digitale vraagstukken beheersbaar te maken.

Waarom is Computational Thinking belangrijk?

Denkvaardigheden zoals abstraheren, modelleren en logisch redeneren worden steeds belangrijker in het onderwijs. Niet alleen binnen ICT, maar ook in bèta-, gamma- en mensgerichte vakken. Deze leerlijn helpt leerlingen om grip te krijgen op digitale systemen én hoe je die bewust en creatief kunt inzetten.

DigiReady biedt praktische opdrachten waarin leerlingen programmeren, ontwerpen en testen. Ze bouwen kennis op en passen die toe in eigen projecten – zoals een interactieve escape room. Zo groeit inzicht én zelfvertrouwen.

Aansluiting bij nieuwe kerndoelen

De conceptkerndoelen digitale geletterdheid van SLO (2024) benadrukken het belang van computational thinking. DigiReady sluit hierop aan met lessen over algoritmes, AI, digitale ontwerpen en probleemgericht werken. Lees hier meer.

Wat komt aan bod?

Algoritmes

Wat is een stappenplan dat je kunt herhalen? Leerlingen ontwerpen, testen en verbeteren hun eigen algoritmes.

AI & Machine learning

Hoe werkt AI? Hoe worden AI-modellen zoals ChatGPT getraind? Leerlingen gaan aan de slag met het trainen van eenvoudige modellen.

Objecten & functies

Leerlingen leren denken in blokjes: objecten en functies vormen de bouwstenen van slimme digitale oplossingen.

Data

Wat is data? Wat kan je er mee? In de klas leren leerlingen hoe ze data kunnen verzamelen en analyseren.

Eigenschappen

Hoe beïnvloeden eigenschappen het gedrag van een systeem? Denk aan snelheid, kleur of locatie.

Interaction design

Hoe ontwerp je een interface die prettig werkt? Leerlingen bouwen hun eigen mini-apps en leren vanuit de gebruiker te denken.

Opbouw van de leerlijn computational thinking

De leerlijn is opgebouwd in twee twee leerjaren (VMBO) of 3 voor HAVO VWO. In leerjaar 1 ligt de nadruk op kennismaking met programmeerconcepten. In leerjaar 2 gaan leerlingen dieper in op variabelen, AI en simulaties. De opdrachten sluiten aan bij hun belevingswereld en dagen uit om creatief én logisch te denken.

1

Leerjaar 1: Basis van programmeren

Leerlingen leren de fundamenten van computational thinking toepassen. Alles mondt uit in een zelfontworpen escape room.

  • Inleiding in computational thinking
  • Objecten & functies
  • Algoritmes
  • Eigenschappen
  • Interaction design
  • Doorlopende missie presenteren
2

Leerjaar 2: Verdieping & AI

Leerlingen bouwen voort op hun kennis met onderwerpen als object-georiënteerd programmeren, AI en simulaties.

  • Logica I
  • AI & machine learning
  • Object georienteerd programmeren
  • Variabelen
  • Logica II
  • AI
Bekijk de inhoud van alle leerlijnen

Direct toepassen tijdens de doorlopende missie

Gedurende de leerlijn bouwen leerlingen in groepjes een eigen escape room. Ze bepalen het thema, maken puzzels en kiezen hoe de escape room eruitziet. Elke les werken ze een stapje verder. In de laatste les wordt hun ontwerp gepresenteerd én getest.

Zo werkt de doorlopende missie:

Start: thema en puzzels bepalen

Elke les: verder bouwen en verbeteren

Laatste les: escape room testen en presenteren

Bekijk DigiReady in actie

Start vandaag nog

Ontdek hoe DigiReady kan helpen om leerlingen digitaal vaardig te maken.

Plan een demo