Aan de slag? Vraag een demo aan »

Digitale geletterdheidMediawijsheid Nepnieuws

Nepnieuws herkennen en begrijpen – les over desinformatie

Hoe onderscheid je feit van fictie in een wereld vol berichten, meningen en misleiding? In deze les over nepnieuws ontdekken leerlingen hoe desinformatie werkt, waar het vandaan komt en hoe ze het kunnen herkennen én doorprikken. Een actuele en interactieve les die kritisch denken stimuleert.

Nepnieuws

Waarom deze les?

Nepnieuws en desinformatie verspreiden zich razendsnel, vooral via social media. Leerlingen worden er dagelijks mee geconfronteerd — vaak zonder het te merken. In deze les leren ze hoe ze informatie kritisch kunnen beoordelen, welke technieken worden ingezet om nepnieuws geloofwaardig te maken, en welke invloed dit heeft op meningen en besluitvorming.

Voorbereid aan de slag

In het docentenportaal vind je een kant-en-klare lesbrief inclusief PowerPoint. Deze kun je eenvoudig downloaden en aanpassen aan je klas. Zo geef je snel en effectief les over een onderwerp dat leerlingen direct raakt.

Bekijk het docentenportaal

Lesvoorbeeld

Mediawijsheid les 5

Levels in deze les

1. Fake of feit?

Leerlingen beantwoorden vragen over het herkennen van nepnieuws, het zender-boodschap-ontvanger model en de mechanismen achter misleiding.

2. Jacht op nepnieuws

In duo’s of individueel zoeken leerlingen voorbeelden van nepnieuws. Daarbij analyseren ze wat de signalen zijn en hoe je kunt nagaan of informatie klopt. Gebruik actuele voorbeelden!

3. Verbeter het bericht

Leerlingen krijgen een verdacht artikel en herschrijven het naar een feitelijke, betrouwbare versie. Zo oefenen ze het herkennen én corrigeren van misinformatie.

4. Nepnieuws maken

In het kader van de doorlopende missie maken leerlingen zélf een nepnieuwsartikel. Daarbij moeten ze slim gebruikmaken van overtuigingstechnieken — en vervolgens ook reflecteren op wat het met de lezer doet.

Start vandaag nog

Ontdek hoe DigiReady kan helpen om leerlingen digitaal vaardig te maken.

Plan een demo