Aan de slag? Vraag een demo aan »

Lesmethode Didactiek

De didactische basis van DigiReady

Sterke wetenschappelijke fundamenten

DigiReady is ontwikkeld op basis van erkende didactische frameworks die in de onderwijswereld breed worden toegepast. De methodiek is zorgvuldig opgebouwd rondom de principes van RTTI, Bloom’s Taxonomie en PRIMM. Door deze bewezen modellen te combineren, biedt DigiReady leerlingen gestructureerd en doelgericht onderwijs in digitale geletterdheid. Dit zorgt voor een solide basis en garandeert dat nieuwe kennis goed wordt verankerd.

Het lesmateriaal is ontworpen om leerlingen niet alleen kennis te laten opdoen, maar deze ook actief toe te passen in realistische opdrachten. Met een doorlopende focus op praktijk en herhaling ontwikkelen leerlingen essentiële vaardigheden die direct toepasbaar zijn in de digitale wereld.

Focus op doelgericht leren

DigiReady stimuleert doelgericht leren in plaats van toetsgericht onderwijs. Leerlingen krijgen continu inzicht in hun voortgang en docenten kunnen waar nodig bijsturen. Hierdoor ligt de nadruk op ontwikkeling en niet op cijfers.

De frameworks achter DigiReady

DigiReady maakt gebruik van drie belangrijke didactische modellen:

  • RTTI (Reproductie, Toepassing, Transfer, Inzicht): Dit model helpt bij het differentiëren van opdrachten en zorgt ervoor dat zowel basiskennis als complexere vaardigheden worden ontwikkeld. Leerlingen worden stapsgewijs uitgedaagd om nieuwe kennis toe te passen en te vertalen naar andere contexten. Dit passen wij toe in de opdrachten van al onze leerlijnen.
  • Bloom’s Taxonomie: Dit model ordent leerdoelen van eenvoudige herinnering tot diepere analytische vaardigheden. DigiReady gebruikt dit model om opdrachten te structureren van basiskennis naar het zelfstandig creëren van projecten. Dat zie je terug in de opbouw van de leerlijnen Mediawijsheid en ICT-Basisvaardigheden.
  • PRIMM (Predict, Run, Investigate, Modify, Make): Specifiek gericht op programmeeropdrachten. PRIMM stimuleert leerlingen om code eerst te voorspellen, vervolgens te testen en uiteindelijk zelf aan te passen en te creëren. Dit model gebruiken we om leerlingen te begeleiden in het ontwikkelen van hun programmeervaardigheden bij lessen als Computational Thinking.

Toepassing in DigiReady

DigiReady vertaalt deze didactische modellen naar concreet lesmateriaal. In elke leerlijn worden leerlingen stap voor stap meegenomen in het leerproces. Bij leerlijnen als Mediawijsheid, ICT-Basisvaardigheden en Computational Thinking krijgen leerlingen opdrachten die aansluiten op verschillende niveaus. De lessen variëren van eenvoudige kennisvragen tot het zelfstandig maken van projecten.

Door de lesopbouw consistent toe te passen, ontstaat een duidelijke lijn in de ontwikkeling van digitale vaardigheden. Dit zorgt ervoor dat leerlingen niet alleen leren, maar deze kennis ook effectief kunnen toepassen.

Meer weten over hoe deze frameworks worden toegepast? Lees verder op de lesmethode pagina.

RTTI opdrachten bij DigiReady

Opdrachtstructuur volgens RTTI.

Programmeeropdrachten DigiReady PRIMM

Programmeeropdrachten volgens PRIMM.

Probeer de unieke lesmethode van DigiReady nu gratis uit!

Direct proberen

Veelgestelde vragen

Voor wie is DigiReady bedoeld?

Het online leerplatform van DigiReady is geschikt voor zowel het PO als het VO. Door de mogelijkheid om het online leerplatform van DigiReady aan te passen naar het niveau naar keuze, is het ook mogelijk om de lessen aan te passen naar het niveau van groep 7 & 8. Ook voor het voortgezet onderwijs is het onderverdeeld op MAVO, HAVO en VWO niveau.Door afwisseling in vragen, taalgebruik, opdrachten en nog veel meer is het voor ieder niveau toegankelijk.

Tevens wordt er hard gewerkt om het platform aan te passen voor het speciaal onderwijs. Denk hierbij aan duidelijkere uitleg, minder grafische afleiding en minder antwoordmogelijkheden. Hierdoor wordt het voor alle scholen mogelijk gemaakt om de leerlingen digitaal vaardig te maken, onafhankelijk van leeftijd en niveau.

Is dit antwoord nuttig?
Sorry om te horen. Hopelijk kunnen we je verder helpen. Stuur ons gerust een email!
Dankjewel voor je feedback!

Waarom is digitale geletterdheid belangrijk?

Digitale geletterdheid is nu belangrijker dan ooit tevoren. De generatie van nu groeit op in een digitale samenleving waarin digitaal vaardig zijn nodig is om jezelf te kunnen ontwikkelen. Het is belangrijk dat deze generatie Z leert wat de gevaren en uitdagingen zijn van de digitale samenleving. Tevens biedt digitale geletterdheid jongeren de mogelijkheid om kritisch na te denken, problemen te definiëren en oplossingen te bedenken.

Daarnaast is ict de toekomst en zullen de banen van de toekomst steeds meer draaien om het beschikken over digitale vaardigheden. De vraag naar ICT professionals neemt niet alleen toe, maar iedere functie vereist straks ICT vaardigheden. Daarom is het zo belangrijk dat wij de generatie van nu goed voorbereiden voor later.

Ondanks dat er nog geen verplicht curriculum digitale geletterdheid is, wordt hier hard aan gewerkt. Diverse organisaties als Kennisnet, Curriculum.nu en SLO, maar ook het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zetten zich in om digitale geletterdheid verplicht te maken in het curriculum van nu.

Is dit antwoord nuttig?
Sorry om te horen. Hopelijk kunnen we je verder helpen. Stuur ons gerust een email!
Dankjewel voor je feedback!

Wat houdt digitale geletterdheid in?

Het leergebied digitale geletterdheid is een klein onderdeel van de 21e eeuwse vaardigheden waarover jongeren moeten beschikken. Digitale geletterdheid is opgesplitst in vier leerlijnen die aansluiten op de digitale geletterdheid curriculum eisen, zoals die door SLO en curriculum.nu zijn vastgesteld: Mediawijsheid, ICT-Basisvaardigheden, Computational Thinking en Informatievaardigheden.

Is dit antwoord nuttig?
Sorry om te horen. Hopelijk kunnen we je verder helpen. Stuur ons gerust een email!
Dankjewel voor je feedback!

Bekijk alle veelgestelde vragen »