Aan de slag? Vraag een demo aan »

Lesmethode Didactiek

De didactische basis van DigiReady

Sterke wetenschappelijke fundamenten

DigiReady is ontwikkeld op basis van erkende didactische frameworks die in de onderwijswereld breed worden toegepast. De methodiek is zorgvuldig opgebouwd rondom de principes van RTTI, Bloom’s Taxonomie en PRIMM. Door deze bewezen modellen te combineren, biedt DigiReady leerlingen gestructureerd en doelgericht onderwijs in digitale geletterdheid. Dit zorgt voor een solide basis en garandeert dat nieuwe kennis goed wordt verankerd.

Het lesmateriaal is ontworpen om leerlingen niet alleen kennis te laten opdoen, maar deze ook actief toe te passen in realistische opdrachten. Met een doorlopende focus op praktijk en herhaling ontwikkelen leerlingen essentiële vaardigheden die direct toepasbaar zijn in de digitale wereld.

Focus op doelgericht leren

DigiReady stimuleert doelgericht leren in plaats van toetsgericht onderwijs. Leerlingen krijgen continu inzicht in hun voortgang en docenten kunnen waar nodig bijsturen. Hierdoor ligt de nadruk op ontwikkeling en niet op cijfers.

De frameworks achter DigiReady

DigiReady maakt gebruik van drie belangrijke didactische modellen:

  • RTTI (Reproductie, Toepassing, Transfer, Inzicht): Dit model helpt bij het differentiëren van opdrachten en zorgt ervoor dat zowel basiskennis als complexere vaardigheden worden ontwikkeld. Leerlingen worden stapsgewijs uitgedaagd om nieuwe kennis toe te passen en te vertalen naar andere contexten. Dit passen wij toe in de opdrachten van al onze leerlijnen.
  • Bloom’s Taxonomie: Dit model ordent leerdoelen van eenvoudige herinnering tot diepere analytische vaardigheden. DigiReady gebruikt dit model om opdrachten te structureren van basiskennis naar het zelfstandig creëren van projecten. Dat zie je terug in de opbouw van de leerlijnen Mediawijsheid en ICT-Basisvaardigheden.
  • PRIMM (Predict, Run, Investigate, Modify, Make): Specifiek gericht op programmeeropdrachten. PRIMM stimuleert leerlingen om code eerst te voorspellen, vervolgens te testen en uiteindelijk zelf aan te passen en te creëren. Dit model gebruiken we om leerlingen te begeleiden in het ontwikkelen van hun programmeervaardigheden bij lessen als Computational Thinking.

Toepassing in DigiReady

DigiReady vertaalt deze didactische modellen naar concreet lesmateriaal. In elke leerlijn worden leerlingen stap voor stap meegenomen in het leerproces. Bij leerlijnen als Mediawijsheid, ICT-Basisvaardigheden en Computational Thinking krijgen leerlingen opdrachten die aansluiten op verschillende niveaus. De lessen variëren van eenvoudige kennisvragen tot het zelfstandig maken van projecten.

Door de lesopbouw consistent toe te passen, ontstaat een duidelijke lijn in de ontwikkeling van digitale vaardigheden. Dit zorgt ervoor dat leerlingen niet alleen leren, maar deze kennis ook effectief kunnen toepassen.

Meer weten over hoe deze frameworks worden toegepast? Lees verder op de lesmethode pagina.

RTTI opdrachten bij DigiReady

Opdrachtstructuur volgens RTTI.

Programmeeropdrachten DigiReady PRIMM

Programmeeropdrachten volgens PRIMM.

Probeer de unieke lesmethode van DigiReady nu gratis uit!

Direct proberen

Veelgestelde vragen

Bekijk alle veelgestelde vragen »