Aan de slag? Vraag een demo aan »

Digitale geletterdheid Informatievaardigheden

Informatievaardigheden aanleren in het voortgezet onderwijs

Van zoekstrategieën tot bronbeoordeling: informatievaardigheden zijn essentieel voor leerlingen. Binnen DigiReady worden deze vaardigheden niet apart behandeld, maar verweven in alle leerlijnen — zodat leerlingen ze direct leren toepassen in betekenisvolle contexten.

Informatievaardigheden

Wat zijn informatievaardigheden?

Leerlingen komen dagelijks in aanraking met grote hoeveelheden informatie. Informatievaardigheden helpen hen om die informatie kritisch te zoeken, beoordelen, verwerken en helder te presenteren. Denk aan het vinden van betrouwbare bronnen, het herkennen van nepnieuws en het effectief verwerken van data in een verslag of presentatie.

Waarom zijn deze vaardigheden verweven in andere leerlijnen?

Informatievaardigheden zijn geen opzichzelfstaand doel, maar onderdeel van vrijwel elke digitale taak. Daarom zijn ze geïntegreerd in de leerlijnen Mediawijsheid, ICT-basisvaardigheden en Computational Thinking. Zo oefenen leerlingen deze vaardigheden binnen contexten die voor hen relevant en herkenbaar zijn — van het maken van presentaties tot het analyseren van algoritmes.

Mediawijsheid

In deze leerlijn staan kritisch denken en het analyseren van mediaberichten centraal. Leerlingen leren hoe media werken, welke rol algoritmes spelen en hoe je nepnieuws herkent. Thema’s als nepnieuws en sociale media maken informatievaardigheden concreet en actueel.

Bekijk de leerlijn Mediawijsheid
Screenshot leerlijn Mediawijsheid

ICT-basisvaardigheden

In lessen over presenteren of tekstdocumenten oefenen leerlingen met het verwerken van informatie in documenten en slides. Ze leren hoe je structuur aanbrengt, bronnen beoordeelt en informatie visueel ondersteunt.

Bekijk de leerlijn ICT-basisvaardigheden
Screenshot leerlijn ICT-basisvaardigheden

Computational Thinking

Deze leerlijn richt zich op logisch redeneren en het analyseren van problemen. Hoewel het accent op programmeren ligt, trainen leerlingen hier ook hun vermogen om informatie gestructureerd te verwerken en te ordenen — vaardigheden die onmisbaar zijn bij het interpreteren van data en het opstellen van algoritmes.

Bekijk de leerlijn Computational Thinking
Screenshot leerlijn Computational Thinking

Start vandaag nog

Ontdek hoe DigiReady kan helpen om leerlingen digitaal vaardig te maken.

Plan een demo