Aan de slag? Vraag een demo aan »

Digitale geletterdheid ICT-basisvaardigheden

ICT-basisvaardigheden in het voortgezet onderwijs

Digitale vaardigheden zijn geen bijzaak meer. Ze vormen de basis voor succes op school én daarbuiten. Daarom biedt DigiReady een complete leerlijn ICT-basisvaardigheden, ontwikkeld voor het voortgezet onderwijs. Praktisch, activerend en direct inzetbaar.

ICT-Basisvaardigheden

Wat betekent ICT-basisvaardigheden?

Denk aan omgaan met apparaten en programma's, veilig zoeken op internet, samenwerken in de cloud en communiceren via digitale kanalen. Kortom: alles wat leerlingen nodig hebben om zelfredzaam en kritisch te kunnen functioneren in een digitale wereld.

De noodzaak van ICT-basisvaardigheden in de klas

Jongeren groeien op met een smartphone in de hand, maar dat betekent niet automatisch dat ze ook digitaal vaardig zijn. Handigheid in apps is iets anders dan weten hoe je bestanden ordent, een presentatie opbouwt of werkt met tekstverwerkingsprogramma's. Veel leerlingen missen een basis die wél cruciaal is: begrijpen hoe hardware werkt, omgaan met mappen en opslag, en informatie helder en gestructureerd verwerken.

Binnen de leerlijn is er daarom aandacht voor een brede set vaardigheden: van een laagdrempelige introductie in ICT tot praktische lessen over tekstverwerking, presentatievaardigheden en bestandsbeheer. In de doorlopende missie werken leerlingen bovendien zelfstandig aan een eigen digitaal project, waarbij onderzoek, creativiteit en presentatie samenkomen. Daarmee bouwen ze niet alleen kennis op, maar ook vertrouwen in hun eigen kunnen.

Nieuwe kerndoelen digitale geletterdheid

De SLO heeft in 2024 conceptkerndoelen opgesteld voor digitale geletterdheid in het PO en onderbouw VO. Daarin staan praktische ICT-vaardigheden, mediawijsheid en thema's als AI en veiligheid centraal. DigiReady sluit hier inhoudelijk op aan. Lees hier meer over de kerndoelen.

Wat komt er zoal aan bod bij ICT-basisvaardigheden?

Bestanden

Waar sla je bestanden op? Hoe geef je een bestand een goede naam? OneDrive?!

AI & prompten

Hoe gebruik je AI-tools zoals ChatGPT? Wat is prompten en hoe maak je goede prompts?

Apps, hardware & services

Wat is het verschil tussen hardware en software? En wat is een service dan? Wie maakt al die handige dingen eigenlijk? Welke rollen komen daar bij kijken?

Hardware

Wat zit er allemaal in een computer? Waar zijn die onderdelen voor bedoeld? Wanneer is een laptop handiger dan een smartphone?

Opbouw van de leerlijn ICT-basisvaardigheden

De leerlijn is opgebouwd in twee leerjaren (VMBO) of 3 voor HAVO VWO. In het eerste jaar ligt de focus op de basis: van tekstverwerking tot hardware en het ordenen van bestanden. In het tweede jaar komt er verdieping bij met thema's als online veiligheid, netwerken en digitale communicatie. Zo krijgen leerlingen stap voor stap zicht op hoe digitale systemen werken en hoe ze die bewust en vaardig gebruiken.

1

Leerjaar 1: Digitale basis

Leerlingen maken kennis met de fundamenten van digitale vaardigheden. Ze verkennen de werking van hardware, oefenen met tekstverwerking en leren hoe je presentaties en bestanden goed opbouwt en beheert. Alles mondt uit in een eerste digitale presentatie binnen de doorlopende missie.

  • Inleiding in ICT-Basisvaardigheden
  • Bestanden
  • Presentaties
  • Hardware
  • Tekst documenten
  • Doorlopende missie presenteren
2

Leerjaar 2: Verdieping & veiligheid

In het tweede jaar draait het om verdieping. Leerlingen duiken in de wereld van netwerken, online veiligheid en digitale communicatie. Ook maken ze kennis met spreadsheets en ontdekken ze hoe hardware, apps en digitale diensten samenwerken.

  • Computernetwerken
  • Wachtwoorden en 2-factor authentication
  • Hacken & malware I
  • E-mail & communicatievormen
  • Spreadsheets
  • Apps, hardware & services
Bekijk de inhoud van alle leerlijnen

Direct toepassen tijdens de doorlopende missie

In het eerste leerjaar werken leerlingen in kleine groepjes aan een doorlopende missie. Ze bedenken een eigen app of digitale dienst die een maatschappelijk probleem aanpakt. Elke les behandelen ze een thema uit de leerlijn én zetten ze een stap in hun project. Zo passen ze de lesstof direct toe. In de laatste les presenteren ze hun idee en blikken ze samen terug op het proces.

Zo werkt de doorlopende missie:

Start: onderwerp kiezen en onderzoeksvraag opstellen

Elke les: verder bouwen aan het project met nieuwe vaardigheden

Laatste les: presenteren en reflecteren

Bekijk DigiReady in actie

Start vandaag nog

Ontdek hoe DigiReady kan helpen om leerlingen digitaal vaardig te maken.

Plan een demo