De kerndoelen voor de lesmethode digitale geletterdheid van DigiReady zijn vastgesteld aan de hand van de kerndoelen die opgesteld zijn door het SLO (Stichting Leerplanontwikkeling). Deze kerndoelen zijn te vinden hier. De uitwerking hiervan in kennis en vaardigheden kun je hieronder terugvinden.
In DigiReady leren leerlingen digitale technologie en digitale media functioneel in te zetten.
Beschrijven van de onderdelen en de werking van digitale systemen in termen van invoer-verwerkinguitvoer;gebruiken van de basale mogelijkheden van software voor communicatie, samenwerken tekenen, rekenen, tekstverwerken, presenteren en beeld-, geluid- en videobewerken
Gebruiken van de basale mogelijkheden van software voor communicatie, samenwerken, tekenen, rekenen, tekstverwerken, presenteren en beeld-, geluid- en videobewerken.
Beheren van bestanden in digitale omgevingen door ze gestructureerd te ordenen, op te slaan en op te vragen;
Herkennen van veelgebruikte digitale systemen
Onderhouden en aanpassen van digitale systemen en het oplossen van problemen daarmee
Beschrijven van wat technisch nodig is om digitale systemen te laten werken en in een netwerk te laten samenwerken
Beschrijven van de werking van internet en de plaats van slimme apparatuur daarin
Gebruiken van de geavanceerde mogelijkheden van software voor communicatie, samenwerken en het creëren en bewerken van verschillende typen bestanden
Herkennen van digitale systemen die in bedrijven, in de wereld van de media en door de overheid gebruikt worden bij het uitvoeren van taken of het oplossen van problemen
Bijhouden van nieuwe technologische ontwikkelingen en hun mogelijkheden en beperkingen
In kaart brengen van diverse media en bronnen, hun betrouwbaarheid en bruikbaarheid
Hanteren van een geschikte zoekstrategie, zoekhulpmiddel en zoekopdracht
Beoordelen van aangeboden en gevonden informatie op betrouwbaarheid en bruikbaarheid
Beschrijven hoe makers van digitale media de aandacht van gebruikers trekken, vasthouden en beïnvloeden met kleurende en sturende technieken
Benoemen van factoren die van invloed zijn op de wijze van aanbieden en de zichtbaarheid van zoekresultaten
Combineren van geschikte zoekhulpmiddelen, zoekopdrachten en zoekstrategieën
Beoordelen van aangeboden en gevonden informatie op betrouwbaarheid en bruikbaarheid, rekening houdend met eigenschappen van bronnen, zoekhulpmiddelen en gebruikte media
Reflecteren op de geschiktheid van gebruikte zoekstrategieën, zoekhulpmiddelen en zoekopdrachten voor het verkrijgen van het gewenste resultaat
Beschrijven hoe sociale media werken en hoe ze de aandacht van gebruikers trekken, vasthouden en beïnvloeden
Reflecteren op welke wijze eigen kennis, opvattingen en voorkeuren de interpretatie van digitale informatie beïnvloeden
HAVO/VWO: Gebruikmaken van vakspecifieke zoekstrategieën, zoekhulpmiddelen en zoekopdrachten
Beschrijven hoe informatie tot stand komt door data doelgericht te verzamelen, te structureren en te verwerken
Uitleggen hoe de resultaten van dataverwerking afhankelijk zijn van de herkomst, juistheid en volledigheid van de gebruikte dataset
Gebruiken van een dataset om een vraag te beantwoorden
Beschrijven van het gebruik van data in de eigen omgeving
Reflecteren op het feit dat de gebruiker van digitale technologie bewust en onbewust data achterlaat en dat die door anderen gebruikt kunnen worden
Uitleggen dat een dataset een beperkt beeld geeft van de werkelijkheid
Uitvoeren van onderzoek met een dataset om een vraag te beantwoorden, een taak uit te voeren of een probleem op te lossen
Beschrijven van het gebruik van data door bedrijven, instellingen en overheden
Beschrijven van de toenemende mogelijkheden om datagedreven te werken
Reflecteren op het gebruik van AI bij het verwerken van data
HAVO/VWO: Oplossen van een probleem of het uitvoeren van een onderzoek met behulp van open data
Beschrijven van elementen van een AI-systeem en hoe het gedrag van AI-systemen lijkt op menselijk gedrag
Herkennen van veelvoorkomende AI-systemen en hun toepassingen in de eigen omgeving
Doelgericht, verantwoord en kritisch interacteren met een AI-systeem
Beschrijven van de rol en invloed van data voor de werking van AI-systemen
Herkennen van veelvoorkomende AI-systemen en hun toepassingen door bedrijven, instellingen en overheden
Beschrijven van het verschil tussen AI-systemen en andersoortige systemen
Doelgericht, verantwoord en kritisch interacteren met een AI-systeem
Experimenteren met het trainen van AI-systemen
Kennis over machine learning, expertsystemen en gangbare manieren om AI-systemen te trainen
Reflecteren op de mogelijkheden en beperkingen van AI-systemen
DigiReady biedt leerlingen de mogelijkheid om digitale producten te creëren en te programmeren.
Experimenteren met digitale middelen om gedachten, ideeën of gevoelens uit te drukken
Delen van informatie en overbrengen van een boodschap
Gebruiken van computationele denkstrategieën bij het ontwerpen van een digitaal product
Ontwerpen van een digitaal product aan de hand van de ontwerpeisen in een iteratief proces
Rekening houden met auteursrechten, licenties en bron- en naamsvermelding bij het creëren van digitale producten
Experimenteren met ontwikkel- en bewerkingssoftware om gedachten, ideeën of gevoelens uit te drukken
Ontwikkelen en delen van een digitaal product om anderen te informeren, te overtuigen of te beïnvloeden
Afwegen met behulp van computationele denkstrategieën of en zo ja, in hoeverre het doel met een digitaal product bereikt kan worden
Ontwerpen en realiseren van een product aan de hand van ontwerpeisen in een iteratief proces en reflecteren op product en proces
Rekening houden met auteursrechten, licenties en bron- en naamsvermelding bij het creëren van digitale producten
Oplossen van een probleem of uitvoeren van een taak in een ander vak met behulp van computationele denkstrategieën
Experimenteren met code
Beschrijven van de taak en doel van een computerprogramma
Ontwerpen en schematisch weergeven van het algoritme behorende bij een taak
Gebruikmaken van programmeerconcepten: invoer en uitvoer, variabelen, operatoren, herhaling en controlestructuren
Testen en bijstellen van een eigen computerprogramma of een computerprogramma van anderen
Beschrijven van de taak en doel van een computerprogramma
Ontwerpen en schematisch weergeven van het algoritme behorende bij een taak
Gebruikmaken van programmeerconcepten: events, datastructuren en combinaties van logische operatoren
Documenteren, testen en bijstellen van een eigen computerprogramma of een computerprogramma van anderen
Aanpakken van een probleem of taak zodanig, dat programmeren gebruikt kan worden om het op te lossen
DigiReady helpt leerlingen om bewust en verantwoord deel te nemen aan de gedigitaliseerde wereld.
Herkennen van veiligheidsrisico’s bij het gebruik van digitale systemen en data
Veilig gebruiken van digitale systemen, data en informatie, en passende technische maatregelen nemen om deze te beschermen
Wegen van dilemma’s bij het delen van zowel eigen persoonsgegevens, data, informatie en digitale content als die van anderen
Adequaat omgaan met ongepaste content, ongepast gedrag en veiligheidsrisico’s in digitale omgevingen
Kennis hebben van rechten en plichten van individuen en instellingen ten aanzien van de bescherming van persoonsgegevens, data en privacy
Herkennen van veiligheidsrisico’s bij het gebruik van digitale systemen van bedrijven, instellingen en overheden
Beschermen tegen zwakke plekken in gebruikte digitale systemen en netwerken
Herkennen hoe anderen omgaan met privacy en de veiligheid van door hen verzamelde of bewaarde data
Adequaat omgaan met ongepaste content, ongepast gedrag en veiligheidsrisico’s in digitale omgevingen
HAVO/VWO: Beschrijven van malware en andere bedreigingen.
Online communiceren en handelen op respectvolle en verantwoorde wijze
Evalueren van de invloed van digitale technologie en digitale media op eigen denken en gedrag en op de interactie met anderen
Rekening houden met eigen fysieke en mentale gezondheid
Reflecteren op de eigen online identiteit en hoe die tot stand komt
Verkennen van de eigen interesse in de ontwikkeling van digitale technologie en digitale media
Online communiceren en handelen op respectvolle en verantwoorde wijze
Evalueren van de invloed van digitale technologie en digitale media op eigen denken en gedrag en op de interactie met anderen
Rekening houden met eigen fysieke en mentale gezondheid en die van anderen
Reflecteren op en vormgeven van de eigen online identiteit in relatie met anderen
Verkennen van de eigen interesse in digitale technologie en digitale media in relatie tot studies en beroepen
Verkennen van de invloed van de mens op de ontwikkeling van digitale technologie en digitale media en andersom
Verkennen hoe digitale technologie en media sociaal welzijn en sociale inclusie beïnvloeden
Redeneren over de kansen en risico’s van het gebruik van digitale technologie in de nabije omgeving
Verkennen wat de effecten zijn van digitale technologie op de ecologie
Verkennen van de mogelijkheden om digitale technologie en media te benutten bij het vormgeven van maatschappelijke betrokkenheid
Verkennen van mogelijkheden om de ontwikkeling van digitale technologie en digitale media te sturen en te reguleren en daarmee menselijke en democratische waarden te beschermen
Redeneren over kansen en risico’s van het gebruik van digitale technologie in de samenleving vanuit ethisch, sociaal, economisch en ecologisch perspectief
Analyseren hoe samenlevingen afhankelijk zijn van digitale technologie en van grote technologiebedrijven
Beschrijven van ethische dilemma’s bij het maken van keuzes voor de toekomst