De leerdoelen voor de lesmethode digitale geletterdheid van DigiReady zijn vastgesteld aan de hand van de eisen van curriculum.nu. De uitwerking hiervan in kennis en vaardigheden kun je hieronder terugvinden.
Domein | Leerdoel | Omschrijving | |
1 | Praktische kennis & vaardigheden | Digitale systemen | Leerlingen leren digitale systemen functioneel in te zetten, software te gebruiken en bestanden te beheren. |
2 | Praktische kennis & vaardigheden | Digitale media en informatie | Leerlingen leren hoe zij media en informatie kunnen zoeken, verwerken en kritisch beoordelen. |
3 | Praktische kennis & vaardigheden | Veiligheid en privacy | Leerlingen leren over digitale veiligheid, hoe zij data kunnen beschermen en privacyrisico’s herkennen. |
4 | Praktische kennis & vaardigheden | Data | Leerlingen leren hoe data worden verzameld, geanalyseerd en gepresenteerd. |
5 | Praktische kennis & vaardigheden | Artificiële intelligentie (AI) | Leerlingen maken kennis met AI en leren hoe het wordt toegepast bij data-analyse en besluitvorming. |
6 | Ontwerpen en maken | Creëren met digitale technologie | Leerlingen leren digitale tools te gebruiken voor creatief ontwerp en productie van digitale producten. |
7 | Ontwerpen en maken | Programmeren | Leerlingen leren de basisprincipes van programmeren en passen deze toe in verschillende projecten. |
8 | Wisselwerking tussen technologie, media en samenleving | Digitale technologie, jezelf en de ander | Leerlingen leren reflecteren op de invloed van digitale technologie op hun persoonlijke leven en relaties. |
9 | Wisselwerking tussen technologie, media en samenleving | Digitale technologie, samenleving en de wereld | Leerlingen leren hoe digitale technologie de samenleving beïnvloedt en hoe zij hierop invloed kunnen uitoefenen. |
Digitale systemen
Praktische kennis & vaardigheden
Leerlingen leren digitale systemen functioneel in te zetten, software te gebruiken en bestanden te beheren.
Digitale media en informatie
Praktische kennis & vaardigheden
Leerlingen leren hoe zij media en informatie kunnen zoeken, verwerken en kritisch beoordelen.
Veiligheid en privacy
Praktische kennis & vaardigheden
Leerlingen leren over digitale veiligheid, hoe zij data kunnen beschermen en privacyrisico’s herkennen.
Data
Praktische kennis & vaardigheden
Leerlingen leren hoe data worden verzameld, geanalyseerd en gepresenteerd.
Artificiële intelligentie (AI)
Praktische kennis & vaardigheden
Leerlingen maken kennis met AI en leren hoe het wordt toegepast bij data-analyse en besluitvorming.
Creëren met digitale technologie
Ontwerpen en maken
Leerlingen leren digitale tools te gebruiken voor creatief ontwerp en productie van digitale producten.
Programmeren
Ontwerpen en maken
Leerlingen leren de basisprincipes van programmeren en passen deze toe in verschillende projecten.
Digitale technologie, jezelf en de ander
Wisselwerking tussen technologie, media en samenleving
Leerlingen leren reflecteren op de invloed van digitale technologie op hun persoonlijke leven en relaties.
Digitale technologie, samenleving en de wereld
Wisselwerking tussen technologie, media en samenleving
Leerlingen leren hoe digitale technologie de samenleving beïnvloedt en hoe zij hierop invloed kunnen uitoefenen.