Aan de slag? Vraag een demo aan »
← Terug naar overzicht

Hoe worden de kerndoelen voor digitale geletterdheid bepaald?

De kerndoelen voor de lesmethode digitale geletterdheid van DigiReady zijn vastgesteld aan de hand van de kerndoelen die opgesteld zijn door het SLO (Stichting Leerplanontwikkeling). Deze kerndoelen zijn te vinden hier. De uitwerking hiervan in kennis en vaardigheden kun je hieronder terugvinden.

21

Praktische kennis en vaardigheden

In DigiReady leren leerlingen digitale technologie en digitale media functioneel in te zetten.

PO 1

Beschrijven van de onderdelen en de werking van digitale systemen in termen van invoer-verwerkinguitvoer;gebruiken van de basale mogelijkheden van software voor communicatie, samenwerken tekenen, rekenen, tekstverwerken, presenteren en beeld-, geluid- en videobewerken

PO 2

Gebruiken van de basale mogelijkheden van software voor communicatie, samenwerken, tekenen, rekenen, tekstverwerken, presenteren en beeld-, geluid- en videobewerken.

PO 3

Beheren van bestanden in digitale omgevingen door ze gestructureerd te ordenen, op te slaan en op te vragen;

PO 4

Herkennen van veelgebruikte digitale systemen

PO 5

Onderhouden en aanpassen van digitale systemen en het oplossen van problemen daarmee

VO 1

Beschrijven van wat technisch nodig is om digitale systemen te laten werken en in een netwerk te laten samenwerken

VO 2

Beschrijven van de werking van internet en de plaats van slimme apparatuur daarin

VO 3

Gebruiken van de geavanceerde mogelijkheden van software voor communicatie, samenwerken en het creëren en bewerken van verschillende typen bestanden

VO 4

Herkennen van digitale systemen die in bedrijven, in de wereld van de media en door de overheid gebruikt worden bij het uitvoeren van taken of het oplossen van problemen

VO 5

Bijhouden van nieuwe technologische ontwikkelingen en hun mogelijkheden en beperkingen

PO 1

In kaart brengen van diverse media en bronnen, hun betrouwbaarheid en bruikbaarheid

PO 2

Hanteren van een geschikte zoekstrategie, zoekhulpmiddel en zoekopdracht

PO 3

Beoordelen van aangeboden en gevonden informatie op betrouwbaarheid en bruikbaarheid

PO 4

Beschrijven hoe makers van digitale media de aandacht van gebruikers trekken, vasthouden en beïnvloeden met kleurende en sturende technieken

PO 5

Benoemen van factoren die van invloed zijn op de wijze van aanbieden en de zichtbaarheid van zoekresultaten

VO 1

Combineren van geschikte zoekhulpmiddelen, zoekopdrachten en zoekstrategieën

VO 2

Beoordelen van aangeboden en gevonden informatie op betrouwbaarheid en bruikbaarheid, rekening houdend met eigenschappen van bronnen, zoekhulpmiddelen en gebruikte media

VO 3

Reflecteren op de geschiktheid van gebruikte zoekstrategieën, zoekhulpmiddelen en zoekopdrachten voor het verkrijgen van het gewenste resultaat

VO 4

Beschrijven hoe sociale media werken en hoe ze de aandacht van gebruikers trekken, vasthouden en beïnvloeden

VO 5

Reflecteren op welke wijze eigen kennis, opvattingen en voorkeuren de interpretatie van digitale informatie beïnvloeden

VO 6

HAVO/VWO: Gebruikmaken van vakspecifieke zoekstrategieën, zoekhulpmiddelen en zoekopdrachten

PO 1

Beschrijven hoe informatie tot stand komt door data doelgericht te verzamelen, te structureren en te verwerken

PO 2

Uitleggen hoe de resultaten van dataverwerking afhankelijk zijn van de herkomst, juistheid en volledigheid van de gebruikte dataset

PO 3

Gebruiken van een dataset om een vraag te beantwoorden

PO 4

Beschrijven van het gebruik van data in de eigen omgeving

PO 5

Reflecteren op het feit dat de gebruiker van digitale technologie bewust en onbewust data achterlaat en dat die door anderen gebruikt kunnen worden

VO 1

Uitleggen dat een dataset een beperkt beeld geeft van de werkelijkheid

VO 2

Uitvoeren van onderzoek met een dataset om een vraag te beantwoorden, een taak uit te voeren of een probleem op te lossen

VO 3

Beschrijven van het gebruik van data door bedrijven, instellingen en overheden

VO 4

Beschrijven van de toenemende mogelijkheden om datagedreven te werken

VO 5

Reflecteren op het gebruik van AI bij het verwerken van data

VO 6

HAVO/VWO: Oplossen van een probleem of het uitvoeren van een onderzoek met behulp van open data

PO 1

Beschrijven van elementen van een AI-systeem en hoe het gedrag van AI-systemen lijkt op menselijk gedrag

PO 2

Herkennen van veelvoorkomende AI-systemen en hun toepassingen in de eigen omgeving

PO 3

Doelgericht, verantwoord en kritisch interacteren met een AI-systeem

VO 1

Beschrijven van de rol en invloed van data voor de werking van AI-systemen

VO 2

Herkennen van veelvoorkomende AI-systemen en hun toepassingen door bedrijven, instellingen en overheden

VO 3

Beschrijven van het verschil tussen AI-systemen en andersoortige systemen

VO 4

Doelgericht, verantwoord en kritisch interacteren met een AI-systeem

VO 5

Experimenteren met het trainen van AI-systemen

VO 6

Kennis over machine learning, expertsystemen en gangbare manieren om AI-systemen te trainen

VO 7

Reflecteren op de mogelijkheden en beperkingen van AI-systemen

22

Ontwerpen en maken

DigiReady biedt leerlingen de mogelijkheid om digitale producten te creëren en te programmeren.

PO 1

Experimenteren met digitale middelen om gedachten, ideeën of gevoelens uit te drukken

PO 2

Delen van informatie en overbrengen van een boodschap

PO 3

Gebruiken van computationele denkstrategieën bij het ontwerpen van een digitaal product

PO 4

Ontwerpen van een digitaal product aan de hand van de ontwerpeisen in een iteratief proces

PO 5

Rekening houden met auteursrechten, licenties en bron- en naamsvermelding bij het creëren van digitale producten

VO 1

Experimenteren met ontwikkel- en bewerkingssoftware om gedachten, ideeën of gevoelens uit te drukken

VO 2

Ontwikkelen en delen van een digitaal product om anderen te informeren, te overtuigen of te beïnvloeden

VO 3

Afwegen met behulp van computationele denkstrategieën of en zo ja, in hoeverre het doel met een digitaal product bereikt kan worden

VO 4

Ontwerpen en realiseren van een product aan de hand van ontwerpeisen in een iteratief proces en reflecteren op product en proces

VO 5

Rekening houden met auteursrechten, licenties en bron- en naamsvermelding bij het creëren van digitale producten

VO 6

Oplossen van een probleem of uitvoeren van een taak in een ander vak met behulp van computationele denkstrategieën

PO 1

Experimenteren met code

PO 2

Beschrijven van de taak en doel van een computerprogramma

PO 3

Ontwerpen en schematisch weergeven van het algoritme behorende bij een taak

PO 4

Gebruikmaken van programmeerconcepten: invoer en uitvoer, variabelen, operatoren, herhaling en controlestructuren

PO 5

Testen en bijstellen van een eigen computerprogramma of een computerprogramma van anderen

VO 1

Beschrijven van de taak en doel van een computerprogramma

VO 2

Ontwerpen en schematisch weergeven van het algoritme behorende bij een taak

VO 3

Gebruikmaken van programmeerconcepten: events, datastructuren en combinaties van logische operatoren

VO 4

Documenteren, testen en bijstellen van een eigen computerprogramma of een computerprogramma van anderen

VO 5

Aanpakken van een probleem of taak zodanig, dat programmeren gebruikt kan worden om het op te lossen

23

De gedigitaliseerde wereld

DigiReady helpt leerlingen om bewust en verantwoord deel te nemen aan de gedigitaliseerde wereld.

Voornamelijk in
PO 1

Herkennen van veiligheidsrisico’s bij het gebruik van digitale systemen en data

PO 2

Veilig gebruiken van digitale systemen, data en informatie, en passende technische maatregelen nemen om deze te beschermen

PO 3

Wegen van dilemma’s bij het delen van zowel eigen persoonsgegevens, data, informatie en digitale content als die van anderen

PO 4

Adequaat omgaan met ongepaste content, ongepast gedrag en veiligheidsrisico’s in digitale omgevingen

VO 1

Kennis hebben van rechten en plichten van individuen en instellingen ten aanzien van de bescherming van persoonsgegevens, data en privacy

VO 2

Herkennen van veiligheidsrisico’s bij het gebruik van digitale systemen van bedrijven, instellingen en overheden

VO 3

Beschermen tegen zwakke plekken in gebruikte digitale systemen en netwerken

VO 4

Herkennen hoe anderen omgaan met privacy en de veiligheid van door hen verzamelde of bewaarde data

VO 5

Adequaat omgaan met ongepaste content, ongepast gedrag en veiligheidsrisico’s in digitale omgevingen

VO 6

HAVO/VWO: Beschrijven van malware en andere bedreigingen.

PO 1

Online communiceren en handelen op respectvolle en verantwoorde wijze

PO 2

Evalueren van de invloed van digitale technologie en digitale media op eigen denken en gedrag en op de interactie met anderen

PO 3

Rekening houden met eigen fysieke en mentale gezondheid

PO 4

Reflecteren op de eigen online identiteit en hoe die tot stand komt

PO 5

Verkennen van de eigen interesse in de ontwikkeling van digitale technologie en digitale media

VO 1

Online communiceren en handelen op respectvolle en verantwoorde wijze

VO 2

Evalueren van de invloed van digitale technologie en digitale media op eigen denken en gedrag en op de interactie met anderen

VO 3

Rekening houden met eigen fysieke en mentale gezondheid en die van anderen

VO 4

Reflecteren op en vormgeven van de eigen online identiteit in relatie met anderen

VO 5

Verkennen van de eigen interesse in digitale technologie en digitale media in relatie tot studies en beroepen

PO 1

Verkennen van de invloed van de mens op de ontwikkeling van digitale technologie en digitale media en andersom

PO 2

Verkennen hoe digitale technologie en media sociaal welzijn en sociale inclusie beïnvloeden

PO 3

Redeneren over de kansen en risico’s van het gebruik van digitale technologie in de nabije omgeving

PO 4

Verkennen wat de effecten zijn van digitale technologie op de ecologie

VO 1

Verkennen van de mogelijkheden om digitale technologie en media te benutten bij het vormgeven van maatschappelijke betrokkenheid

VO 2

Verkennen van mogelijkheden om de ontwikkeling van digitale technologie en digitale media te sturen en te reguleren en daarmee menselijke en democratische waarden te beschermen

VO 3

Redeneren over kansen en risico’s van het gebruik van digitale technologie in de samenleving vanuit ethisch, sociaal, economisch en ecologisch perspectief

VO 4

Analyseren hoe samenlevingen afhankelijk zijn van digitale technologie en van grote technologiebedrijven

VO 5

Beschrijven van ethische dilemma’s bij het maken van keuzes voor de toekomst

Is uw vraag hiermee beantwoord?
Sorry om te horen. Hopelijk kunnen we je verder helpen. Stuur ons gerust een email!
Of stuur hier rechts onderin een chatbericht.
Dankjewel voor je feedback!