Aan de slag? Vraag een demo aan »
Alle blogartikelen
Tips om lesmateriaal voor Digitale Geletterdheid te personaliseren

Tips om lesmateriaal voor Digitale Geletterdheid te personaliseren

Zo zorg je dat je les perfect aansluit bij je leerlingen!

Door Else Wijtzes op 23-03-2025 • Leestijd: 4 min Digitale Lesmethode Blended Learning Nepnieuws Artificial Intelligence (AI)

In de snel veranderende digitale wereld moeten scholen leerlingen voorbereiden op de uitdagingen van de 21e eeuw. Digitale geletterdheid, inclusief AI en mediawijsheid, is essentieel. Met maatwerk lesmateriaal kun jij deze onderwerpen effectief overbrengen. Lees verder voor praktische tips om digitale geletterdheid te personaliseren voor jouw leerlingen!


Waarom digitale geletterdheid personaliseren?

In de snel veranderende digitale wereld is het van groot belang dat leerlingen beschikken over stevige digitale vaardigheden. Het is daarom essentieel dat jij als docent lesmateriaal aanbiedt dat goed aansluit bij de behoeften van je leerlingen. Door dit te doen, maak je de leerstof relevanter voor hen, wat de betrokkenheid vergroot. Dit leidt niet alleen tot meer motivatie, maar ook tot een dieper begrip van digitale geletterdheid en de onderwerpen die daarbij horen.

Maatwerk biedt jou de mogelijkheid om lesmateriaal aan te passen aan het niveau en de leerbehoeften van je leerlingen. Dit is zeker van belang bij complexe onderwerpen zoals kunstmatige intelligentie, waar differentiatie een belangrijke rol speelt voor effectief onderwijs. Daarnaast verandert de digitale wereld voortdurend. Gepersonaliseerd lesmateriaal stelt jou in staat om actuele ontwikkelingen op het gebied van mediawijsheid en technologie direct in je lessen op te nemen, zodat je leerlingen altijd over de meest up-to-date kennis beschikken.

Nu volgen een aantal tips om maatwerk effectief toe te passen in je onderwijs.

Tip #1: Geef je presentatie een eigen touch

Door de leerstof te verbinden met de leefwereld van je leerlingen, maak je het toegankelijker en interessanter. En jij kent je leerlingen als geen ander! Gebruik actuele voorbeelden uit sociale media, nieuws, gaming of bespreek wat er op dit moment in de klas of op school speelt. Kleine visuele aanpassingen kunnen daar ook bij helpen. Gebruik beelden die aansluiten bij de belevingswereld van je klas. In plaats van standaard stockfoto’s kun je bijvoorbeeld memes of TikTok-screenshots gebruiken om een punt te illustreren. Korte video’s of animaties kunnen ook helpen om complexe onderwerpen helder uit te leggen. 

Tip #2: Maak het interactief en sluit aan bij de praktijk

Interactieve elementen maken je les dynamischer en zorgen voor meer betrokkenheid. Met tools als Mentimeter, Kahoot, Socrative - of gewoon een simpele PowerPoint - kun je snel een quiz of poll inzetten. Dit is niet alleen een leuke manier om voorkennis te testen, maar het helpt je ook direct te zien waar nog extra uitleg nodig is. Je kunt ook werken met stellingen om discussies uit te lokken. Bijvoorbeeld: “Moet je het erbij zeggen als je Artificial Intelligence, zoals ChatGPT, hebt gebruikt?” Laat leerlingen hun standpunt onderbouwen en koppel dit aan mediawijsheid en ethiek.

Praktische casussen helpen om abstracte concepten tastbaar te maken. Haal actualiteit de klas in en laat leerlingen bijvoorbeeld nepnieuws opsporen of een deepfake analyseren. Je kunt ze ook zelf een digitale casus laten bedenken: waar zijn ze online weleens langer bezig geweest dan ze zouden willen op TikTok of YouTube, door AI of algoritmes? Laat ze hun schermtijd gokken en daarna eens opzoeken. Of laat leerlingen bijvoorbeeld zelf een influencer of trend analyseren: hoe wordt AI ingezet in de content die zij dagelijks consumeren? Dit zorgt ervoor dat ze niet alleen leren wat digitale geletterdheid is, maar ook waarom het relevant is. Door deze praktijkvoorbeelden te bespreken, ontwikkel je niet alleen hun kennis, maar ook hun kritische denkvaardigheden.

Tip #3: Let op de impact van lokaal-samenstelling

In bijna elke klas zitten leerlingen met verschillende voorkennis en vaardigheden. Door differentiatie toe te passen, bied je zowel extra uitdaging als extra ondersteuning waar nodig. Je kunt bijvoorbeeld werken met keuzetaken: leerlingen die snel door de basisstof gaan, krijgen verdiepende opdrachten of extra creatieve doelen. Voor leerlingen die meer moeite hebben met digitale geletterdheid, kun je extra begeleide instructies of stapsgewijze tutorials aanbieden. Denk ook aan scaffolden: geef eerst veel ondersteuning, en bouw deze langzaam af zodat leerlingen steeds zelfstandiger werken.

Tip #4: Stem samenwerkingsvormen af op de groep

De vorm van samenwerking hangt af van de dynamiek van de groep. Sommige groepen werken goed samen, terwijl andere meer sturing nodig hebben. Kies bewust voor duo’s, grotere groepjes of zelfs individuele opdrachten, afhankelijk van wat het beste past bij de klas. Laat leerlingen bijvoorbeeld in duo’s een casestudy uitwerken over de invloed van algoritmes op hun social media-gebruik. Afwisselen tussen zelfstandig werken en klassikale discussies houdt iedereen betrokken. Je kunt ook expertgroepen vormen, waarbij elke groep zich verdiept in een specifiek thema, zoals cyberveiligheid of deepfake-technologie, en hun bevindingen vervolgens deelt met de rest van de klas.

Tip #5: Balanceer digitale vaardigheden binnen de klas

Sommige leerlingen zijn digitaal ontzettend vaardig, terwijl anderen basisvaardigheden missen. Dit verschil kan frustrerend zijn voor zowel de leerlingen als voor jou als docent. Een effectieve strategie is peer learning: laat sterkere leerlingen een coachende rol vervullen. Ze kunnen bijvoorbeeld uitleg geven over codeerprincipes of helpen bij het gebruik van tools zoals Google Sheets of PowerPoint. Dit zorgt niet alleen voor een betere samenwerking, maar helpt ook de vaardigere leerlingen hun kennis te verdiepen. Je kunt daarnaast niveaugroepen maken voor bepaalde opdrachten, zodat iedereen op een passend tempo kan werken.

Differentiatie: Hoe doe je dat met DigiReady?

Elke school is anders, en dat geldt ook voor de manier waarop digitale geletterdheid het beste in het curriculum past. DigiReady biedt daarom flexibele leerlijnen die je naar wens kunt aanpassen. Zo bepaal jij zelf welke onderdelen aansluiten bij de visie van de school en de leerbehoeften van je leerlingen.

Met DigiReady houd je als docent de regie. Je kunt de volgorde van onderwerpen aanpassen, modules overslaan of juist verdiepen en zelfs eigen lesmateriaal toevoegen. Zo stem je de lessen precies af op jouw onderwijsstijl en de niveauverschillen in de klas. Heb je weinig tijd om zelf aanpassingen te doen? Geen probleem. De kant-en-klare lessen zijn direct inzetbaar en zo ontworpen dat ze geen extra werkdruk opleveren. Hierdoor kun je digitale geletterdheid eenvoudig in je bestaande lesprogramma integreren.

Heb je specifieke wensen of wil je ondersteuning bij de implementatie? DigiReady helpt je graag. Van advies bij het samenstellen van lespakketten tot praktische hulp bij het gebruik van ons platform – ons team staat voor je klaar. Zo kun jij je volledig richten op inspirerend en effectief onderwijs in digitale geletterdheid.

Conclusie: kleine tweaks, grote impact

Het integreren van maatwerk lesmateriaal voor digitale geletterdheid in het voortgezet onderwijs is een investering in de toekomst van leerlingen. Het stelt hen in staat om kritisch en bewust deel te nemen aan de digitale samenleving. DigiReady staat klaar om scholen te ondersteunen bij deze belangrijke missie, met flexibele en effectieve oplossingen die aansluiten bij de unieke behoeften van elke onderwijsinstelling.​ Wil je meer weten? Bekijk onze pagina over maatwerk of neem contact op voor een persoonlijk gesprek.




Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Deze verschijnt 1 keer per maand.

Aanbevolen blogs

Tips om lesmateriaal voor Digitale Geletterdheid te personaliseren

Maak kennis met het lesmateriaal van DigiReady!

DoorLars Middelop

Hoi, ik ben Robin de ruimtereiziger! Graag neem ik je in deze blog mee in mijn digitale wereld en leg je uit het hoe het digitale leerplatform van DigiReady werkt.

Lees nu »
Tips om lesmateriaal voor Digitale Geletterdheid te personaliseren

Hoe start je met de implementatie van digitale geletterdheid op school?

DoorLars Middelop

Digitale geletterdheid is nog niet verplicht in het curriculum. Echter zit dit er zeker wel aan te komen binnen nu en twee jaar. Veel scholen zijn zich al aan het voorbereiden op de komst van digitale geletterdheid en de implementatie ervan op school.

Lees nu »
Tips om lesmateriaal voor Digitale Geletterdheid te personaliseren

Generatie Z wordt vanzelf wel digitaal geletterd.

DoorLars Middelop

Of toch niet? Je zou zeggen dat de jongeren van tegenwoordig, die omringd worden door laptops, smartphones en social media, vanzelf wel digitaal geletterd worden. Maar kunnen we dat eigenlijk wel zeggen?

Lees nu »