Waar komen algoritmes vandaan?
Het algoritme is vernoemd naar de Perzische wiskundige Mohammed ibn Moesa al-Chwarizmi. Hij schreef in de negende eeuw een boek over het maken van berekeningen. Mede door hem zijn we in deze periode ook overgestapt van de Romeinse cijfers naar de cijfers zoals we die nu gebruiken.
Mohammed ibn Moesa al-Chwarizmi werd bekend door de Latijnse vertaling van zijn boeken. In deze boeken werd hij Algoritmi genoemd, vandaar de vernoeming algoritme. Waar vroeger de benaming algoritme enkel gebruikt werd voor berekeningen met cijfers, heeft het in de huidige samenleving een veel ruimere betekenis gekregen.
Waar gebruiken we algoritmes dan voor?
Algoritmes worden voornamelijk gebruikt om bepaalde oplossingen deels of geheel te automatiseren. Zo kan met behulp van een algoritme een model worden gemaakt dat voorspelt wat er gaat gebeuren en hoe daarop ingespeeld moet worden. Denk bijvoorbeeld aan zelfrijdende auto’s die weten hoe je moet inparkeren en kunnen inspelen op gevaarlijke situaties.
Tevens zorgen algoritmes ervoor dat we van tevoren kunnen bepalen wat er gaat gebeuren in een bepaalde situatie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan wanneer je een filmpje kijkt op YouTube en het YouTube algoritme aan de hand hiervan bepaalt welke andere filmpjes jij ook leuk vindt om te kijken.
Algoritmes kunnen er op deze manier voor zorgen dat alles wat we zien op internet persoonlijk gemaakt wordt. Zo is wat jij ziet op Google, Facebook, YouTube etc. heel anders dan wat iemand anders ziet. Alles wat jij te zien krijgt op internet is gepersonaliseerd. Is het jou bijvoorbeeld al eens opgevallen dat wanneer je één keer iets opzoekt over een bepaald product of bedrijf, je deze vervolgens overal ziet verschijnen?
De gevaren van algoritmes
Overal om ons heen komen we dus in aanraking met algoritmes. Ze zijn er bij de taken die we offline uitvoeren (koken), maar ze zijn er ook bij de dingen die we online doen (googlen, filmpjes kijken). Doordat er zo veel gebruik gemaakt wordt van algoritmes is het belangrijk om stil te staan bij de risico’s die algoritmes met zich mee kunnen brengen.
Privacy
Algoritmes zorgen ervoor dat we veel minder privacy hebben online. Naast dat ze inspelen op alle informatie die je zelf bewust op internet zet, onthouden ze door het plaatsen van Cookies ook alle websites die je hebt bezocht, waar je op geklikt hebt en wat je online hebt gekocht. Aan de hand hiervan kan een heel profiel van jou gemaakt worden. Niets blijft meer geheim!
Algoritmes kunnen invloed hebben op jouw wereldbeeld
Doordat alles wat we op internet te zien krijgen wordt gepersonaliseerd met behulp van algoritmes komen we in een bepaalde tunnel terecht. Google, Facebook en Youtube laten jouw dingen zien die passen bij jouw interesse. Op zich is hier in eerste instantie niets mis mee. Maar stel dat die tunnel waar jij in zit een verkeerde tunnel is. Denk hierbij aan mensen die geloven in complottheorieën. Wanneer ze hierop gaan zoeken op internet komen ze in een bepaalde bubbel terecht. Op basis van voorkeuren krijgen zij voornamelijk filmpjes te zien die passen bij eerder bekeken filmpjes over deze complottheorieën, wat ze nog waarschijnlijker laat lijken. Dit is een van de belangrijkste lessen die wij de generatie van nu moeten leren, zodat zij zich bewust zijn van deze gevaren op het internet.
Algoritmes in de lesmethode DigiReady
Doordat een algoritme niets meer is dan het volgen van stappen om een doel te bereiken, is het goed om jongeren hiervan bewust te maken. Wanneer ze leren stapsgewijs te denken, wordt het oplossend vermogen beter. In de leerlijn
computational thinking maken jongeren kennis met algoritme en voeren ze opdrachten uit waarbij ze een algoritme toepassen om tot een oplossing te komen.
Tevens kun je, zoals in bovenstaand artikel duidelijk wordt, een link leggen tussen algoritmes en
mediawijsheid. In de leerlijn mediawijsheid leren jongeren de gevaren van nepnieuws, complottheorieën en hun digitale spoor waardoor ze zich bewust worden van de gevaren van algoritmes.