Waarom is computational thinking dan belangrijk?
Het valt niet meer te ontkennen dat computers de afgelopen jaren een steeds grotere rol zijn gaan spelen. Dit zal in de toekomst ook nog zeker zo blijven en alleen maar meer worden. Het is ook niet voor niets dat computers zo’n grote rol spelen, want computers helpen door taken van ons over te nemen en het is een middel om complexe problemen mee op te lossen. Om gebruik te kunnen maken van het probleemoplossend vermogen van een computer moeten we wel eerst weten hoe je de computer kunt gebruiken om problemen op te lossen.
Voor de generatie van nu is het heel belangrijk om deze 21ste eeuwse vaardigheden te begrijpen en onder de knie te krijgen, omdat de kans bijna 100% is dat zij hier later tijdens hun studie of wanneer zij gaan werken mee te maken krijgen. Banen waarbij je geen gebruik maakt van een computer zijn nu al zeer zeldzaam. Daarom kunnen we niet vroeg genoeg beginnen om kinderen al deze vaardigheden van digitale geletterdheid, waaronder ook computational thinking, te leren.
Diverse concepten binnen computational thinking
Binnen computational thinking wordt er vaak gesproken over 11 verschillende concepten die van toepassing zijn. Geen zorgen, we gaan deze niet alle 11 hier behandelen. Deze 11 concepten zijn we verder te categoriseren in 4 groepen. Deze vier groepen zijn:
- Patronen herkennen
- Algoritmes
- Decompositie
- Abstractie
Patronen herkennen gaat er voornamelijk om dat wanneer we met een probleem te maken krijgen, we deze gaan ontleden. Door een probleem te ontleden, kun je deze ook opdelen in kleinere stukjes (decompositie). Door het weer op te delen in kleinere stukjes kun je gaan zoeken naar bepaalde patronen. Door te zoeken naar verschillende onderdelen binnen een groot probleem die op elkaar lijken kan een groot probleem ineens veel eenvoudiger worden opgelost, omdat niet telkens hetzelfde gedaan moet worden.
Algoritmes gaan over het maken van een plan van aanpak. Met behulp van een algoritme kan door stap voor stap het plan te volgen een probleem worden opgelost. Dit kan natuurlijk alleen als het probleem helder is en opgedeeld is in verschillende onderdelen.
Decompositie gaat over het opdelen van een groot probleem in kleinere stukjes, zodat deze gemakkelijker is op te lossen. Dit is vooral een hele belangrijke vaardigheid voor leerlingen, omdat door stap voor stap kleine problemen op te lossen kunnen ze uiteindelijk gemakkelijk een groot probleem oplossen.
Abstractie gaat over het filteren van informatie. We krijgen heel veel informatie binnen gedurende een dag, maar aan ons de taak om te filteren welke informatie nou echt belangrijk is. En welke informatie die wij eerder hebben ontvangen, raakt de kern van het probleem? Door informatie te leren filteren, krijgen leerlingen een beter idee van het probleem dat ze moeten oplossen en kunnen ze effectiever aan de slag om het op te lossen.
Onze leerlijn computational thinking
De leerlijn computational thinking bestaat voor de helft uit programmeerlessen, in een makkelijke Nederlandse instap-taal. Over tien jaar zijn de programmeertalen van nu immers weer verleden tijd. Programmeren is een middel om probleemoplossend vermogen aan te leren. Je hebt namelijk een einddoel, en moet daar in stapjes zien te komen. Zodra je merkt dat je veel handmatig werk aan het doen bent, merk je hoe handig het is als je dat door de computer kunt laten oplossen.
De andere helft van de lessen gaat in op toepassingen in algoritmes, procedures en interaction design. Hier leren de kinderen wat een algoritme is en welke procedures er bij een algoritme horen. Daarbij gaan de leerlingen in groepjes aan de slag met de doorlopende missie.
Wat is die doorlopende missie?
Gedurende de hele leerlijn computational thinking wordt een onderzoekscyclus doorlopen waarbij de leerlingen een eigen escape room gaan maken. Ze bepalen en bedenken zelf het thema, de puzzels, en bovendien de vorm van de escape room. Escape rooms zijn er in meerdere vormen. Zo kun je een escape room kaartspel hebben, een doos die je open moet zien te puzzelen, of een speurtocht. Genoeg ruimte voor creatieve ideeën dus. Er wordt voldoende begeleiding geboden bij de opdracht.
Meer weten over de leerlijn computational thinking van DigiReady?
Klik hier