Programmeertalen zijn ook wereldtalen
“Hè?” Hoor ik je nu denken. “Maar een programmeertaal is toch niet iets wat we bij de geboorte gaan leren?” Nee uiteraard is dat niet het geval! Met programmeertaal als wereldtaal bedoelen we dat het overal ter wereld op dezelfde manier wordt gebruikt. Een programmeertaal is universeel. Het maakt niet uit of je Chinees, Russisch, Spaans of Nederlands spreekt, de programmeertaal is in ieder land hetzelfde.
Kunnen programmeren biedt een beter toekomstperspectief
Er is al jaren een grote vraag naar ICT’ers. De verwachting is dat dit in de komende jaren alleen nog maar meer zal groeien. Het probleem op dit moment is dat er te weinig studenten zijn die een opleiding volgen op dit gebied. Wanneer je nog geen verstand en kennis van programmeren hebt, is het ook een hele grote stap die je zet. Door kinderen al op veel jongere leeftijd kennis te laten maken met programmeertalen, wordt het aantrekkelijker en toegankelijker om op latere leeftijd een opleiding in die richting te gaan volgen.
Goed voor de ontwikkeling van het probleemoplossend denkvermogen
Leren programmeren helpt je om ook te leren om probleemoplossend te denken. Hoe dan? Bij programmeren heb je net als in het dagelijks leven een einddoel dat je wilt bereiken. Om dat doel te bereiken, moet je enkele stappen ondernemen. Het is belangrijk dat je leert nadenken over welke stappen je wanneer moet ondernemen om tot een eindoplossing of einddoel te komen. Deze manier van denken leer je automatisch wanneer je leert programmeren.
Mogelijkheid om zelf dingen te maken
Leren programmeren biedt niet alleen kansen en mogelijkheden voor de toekomst. Ook nu kun je er als kind al hele leuke dingen mee doen. Programmeren biedt namelijk de mogelijkheid om nieuwe dingen te creëren. Zo kunnen jongeren met zelf een eigen app maken, een website bouwen of een game ontwikkelen. Het is daarom ook niet alleen goed voor het probleemoplossend denkvermogen, maar ook voor de creativiteit. Hoe gaaf is het dat wanneer jij als kind een idee hebt, je ook in staat bent om zelf dit idee uit te werken en het te maken. Dat is ook precies hoe de oprichters van DigiReady ooit begonnen zijn!
Leren begrijpen hoe het dagelijks leven werkt
Zoals eerder uitgelegd, leer je met programmeren hoe je een probleem op kan lossen door bepaalde logische stappen te ondernemen. Het opvolgen van een reeks instructies/stappen wordt ook wel een algoritme genoemd. In een
eerdere blog hebben we uitgebreid uitgelegd wat een algoritme is en hoe het werkt.
Wanneer kinderen in staat zijn om een algoritme te herkennen en te begrijpen, worden heel veel dagelijkse dingen ook ineens een stuk makkelijker en duidelijker. Wanneer ze een recept moeten volgen om een taart te bakken, is het ineens heel duidelijk waarom je bij stap 1 moet beginnen om uiteindelijk een goede en lekkere taart te maken.
Leren programmeren met DigiReady
DigiReady is een lesmethode met lessen in
digitale geletterdheid, onderverdeeld in drie leerlijnen:
mediawijsheid,
computational thinking en
ICT basisvaardigheden. In de leerlijn computational thinking wordt de basis van het programmeren op een leuke en gemakkelijke manier uitgelegd. Hierbij leren kinderen niet één specifieke programmeertaal, maar juist de stappen die bij het programmeren komen kijken, zodat die in iedere programmeertaal kunnen worden toegepast.
DigiReady staat voor:
- Een leuke en unieke manier van leren voor kinderen van 10-14 jaar met behulp van gamification en een reis door een unieke grafische wereld.
- Lessen die aan te passen zijn naar het niveau van kinderen (basisschool, VMBO, HAVO, VWO).
- Een doorlopende leerlijn die voldoet aan de eisen van het curriculum voor digitale geletterdheid.
- Wil je meer weten over DigiReady? Neem zelf een kijkje in het online leerplatform met behulp van een proef-account.